Strona główna | Mapa serwisu | English version

  STRONA ALEKSANDRY BEK

Utopia
rys. Anna Bek

"...tu Szkolne Radio Dąbek"
Praca w szkole > Projekty innowacji > "...tu Szkolne Radio Dąbek"
 ... TU SZKOLNE RADIO DĄBEK

innowacja zorientowana na proces
zajęcia pozalekcyjne w roku szkolnym 2006/2007
w Szkole Podstawowej nr 1 w Lubaczowie im. gen. Stanisława Dąbek

                                                                                opracowała: Aleksandra  Bek

Założenia:

- mówić to posługiwać się słowami dla komunikowania myśli i przeżyć,
- zadania rozwojowe (tu: teoria zadań rozwojowych) wykonywane przez jednostkę pozwalają jej na zdobywanie konkretnych umiejętności w celu doskonalszego  funkcjonowania w społeczeństwie,
- podstawą społeczeństwa jest tworzenie i rozpowszechnianie informacji,
- treść informacji powinna mieć znaczenie nadrzędne wobec informacyjnej wartości przekazu,
- dla znaczenia ważna jest równowaga między nadawca a odbiorcą,
- warto zdać sobie sprawę z różnicy pomiędzy przedmiotem stworzonym przez media a przedmiotem rzeczywistym,
- każdy ma zdolność twórczego myślenia i działania.

Cel innowacji:

- wspieranie uczniów w konstruowaniu obrazu świata i siebie podczas interakcji ze środowiskiem (umożliwienie wyznaczania sposobów selekcji informacji ,
jej interpretowania i wykorzystywania w działaniu i rozwiązywania problemów),
- rozwój umiejętności porozumiewania się z ludźmi poprzez budowanie ich kompetencji językowej (szczególnie doskonalenie umiejętności mówienia),
- przygotowanie uczniów do uczestniczenia w społeczeństwie obywatelskim.
Cele szczegółowe:
• wspieranie procesu przyswajania języka w zakresie doskonalenia umiejętności mówienia ,
• ukierunkowanie twórczości uczniów na efektywne ćwiczenia językowe,
• stworzenia interaktywnych środowisk uczenia się zapewniających praktykę językową,
• nabywanie umiejętności uczenia się (poprzez stymulowanie zmysłów w zróżnicowanym środowisku edukacyjnym).
Rodzaj innowacji:
innowacja zorientowana na proces - dotyczy rozwoju nowych metod i poprawy istniejących.
Treść innowacji:
tworzenie szkolnych audycji radiowych emitowanych przy współpracy z lokalną rozgłośnią radiową Twoje Radio Lubaczów (także w sieci Internet),
pisanie i czytanie krótkich komunikatów radiowych,
nagrywanie krótkich wypowiedzi (elementy wywiadu)
prowadzenie rozmowy, dyskusji (w tym umiejętność stawiania pytań)
próby budowania szkolnego serwis informacyjny,
nagrywanie prostych słuchowisk radiowych,
zastosowanie:
projektu edukacyjnego w przygotowaniu ramówki i audycji radiowej (w tym metod pracy grupowej),
technik i strategii twórczego i krytycznego myślenia,
logicznego myślenia (posługiwania się narzędziami logicznymi - wnioskowanie, posługiwanie się argumentami, ujawnianie przyjmowanych założeń, uzasadnianie wygłaszanych opinii),
samoocena (samodzielnej pracy ucznia).
Osiągnięte efekty: refleksja słuchaczy, wyrażana na antenie, towarzysząca funkcjonowaniu szkolnego radia.
Osobiste:
uczniowie stają się bardziej samodzielni i odpowiedzialni, nabywają kompetencje językowe i medialne, doskonalą umiejętność społecznego komunikowania się;
nauczyciel wdrażający innowację osiąga satysfakcję z możliwości twórczego wspierania aktywności i działalności uczniów.
Szkolne i środowiskowe:
rodzice rozumieją wartość samodzielnej pracy dzieci.


olka  
2006-08-28