Strona główna | Mapa serwisu | English version

  STRONA ALEKSANDRY BEK

Utopia
rys. Anna Bek

Mickiewicz w podstawówce
Praca w szkole > Lekcje > Mickiewicz w podstawówce

plakat 1 - rezultat zajęć



plakat 2 - rezultat zajęć

09.05. Można tak:
Temat tygodniowego cyklu zajęć: Mickiewicz w podstawówce.
Kształcone umiejętności:
Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokajania potrzeb poznawczych.
Odbiór tekstu literackiego – czytanie dla przyjemności:
Przebieg zajęć:
1.refleksja nad obrazem C.D. Friedricha: Mnich nad brzegiem morza,
2.wyszukanie w internecie tekstów poetyckich Adama Mickiewicza – wybór najbardziej interesujących tekstów – praca i wybór w grupach (4 grupy mieszane – kryteria doboru: wyniki pierwszego powakacyjnego sprawdzenia umiejętności czytania ze zrozumieniem i techniki czytania (wg. Zakrzewskiej)) (w jednej z grup uczennica czytała półgłosem teksty pozostałym uczniom – piękna interpretacja, bardzo emocjonalna),
3.postawienie hipotez roboczych:
HIPOTEZY ROBOCZE po odpowiedzi na pytania:
*co czyni podmiot liryczny
*kto mówi czuję, widzę.......
*z czyjego punktu widzenia prowadzona jest obserwacja,
4.analiza:
- praca w grupach – plakaty tworzone w oparciu o pytania postawione przez nauczyciela:
PYTANIA:
*Co możemy, na podstawie wybranych fragmentów tekstów, powiedzieć o tym, który mówi?
*Jaki jest świat, w którym żyje ten, który mówi?
*O jakich problemach mówi ten, który mówi?
- materiał plakatów:
*wybrane fragmenty tekstów,
*dobrane i wydrukowane z internetu obrazy (dobór intuicyjny – tylko jeden z obrazów okazał się pracą malarza nieromantycznego),
*szary papier,
*brystol,
5.prezentacja plakatów: dzielenie się spostrzeżeniami, refleksjami,
6.ewaluacja: Poezja Adama Mickiewicza – moje refleksje.

Uwagi: uczniowie pracowali praktycznie samodzielnie przez cały tydzień – dałam im tyle czasu, by mogli spokojnie skończyć prace nad czytaniem, wyborem, analizą i plakatami. W pewnym momencie grupy samorzutnie zdecydowały o połączeniu się.
Wybrano obrazy Blake’a, Friedricha, Morana.
Wybrano teksty – fragmenty: To lubię, Świteź, Stepy akermańskie, Żegluga, Cisza morska, Pielgrzym, Droga nad przepaścią w Czufut – Kale, Chłop i żmija, Śniła się zima, Widzenie, Żaby i ich króle, Nad woda wielka i czystą, Ajudah (łącznie z ilustracją) – wszystkie teksty wybierano z: http://univ.gda.pl/~literat/amwiersz/index.htm (uczniowie znają ten portal – stamtąd pochodziła część ilustracji).
Plakaty odzwierciedlają dokładnie takie same obszary tematyczne w poezji Mickiewicza, jakie znajdują się w polu zainteresowania współczesnego literaturoznawstwa.
Wnioski: Dać uczniom dużo czasu na czytanie podczas lekcji.

(Do tworzenia map myślowych wykorzystałam trzydziestodniową wersję Mind Mapper 4,2)



Ewaluacja lekcji:


olka  
2006-08-28