Strona główna | Mapa serwisu | English version

  STRONA ALEKSANDRY BEK

Utopia
rys. Anna Bek

Dyskusje
Praca w szkole > Lekcje > Dyskusje
Dociekania filozoficzne
Cele lekcji:
-  doskonalenie umiejętności myślowo – językowych:
czytanie ze zrozumieniem, formułowanie pytań i problemów, uzasadnianie, 
posługiwanie się przykłami,
-  rozwijanie umiejętności komunikacji,
-  kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
(tekst do wspólnego czytania):
A kim ty właściwie jesteś? Pan Gąsienica i Alicja przypatrywali się sobie nawzajem przez kilka minut w zupełnym milczeniu. Na koniec  pan Gąsienica wyjął z ust fajkę i odezwał się słabym, śpiącym głosem:
-   Kim jesteś?
Nie było to zbyt zachęcające. Alicja odpowiedziała nieśmiało:
-   Ja ...ja naprawdę  w tej chwili nie bardzo wiem, kim jestem, proszę pana. Mogłabym powiedzieć , kim byłam dziś rano, ale od tego czasu musiałam się już zmienić wiele razy.
-   Co chcesz przez to powiedzieć? – zapytał surowo pan Gąsienica. – Wytłumacz się!
-    Nie mogę się wytłumaczyć – odrzekła Alicja – ponieważ, jak pan widzi, nie jestem sobą.
-    Nic nie rozumiem – rzekł pan Gąsienica.
-    Obawiam się, że nie będę mogła wytłumaczyć panu tego jaśniej, ponieważ, szczerze mówiąc, sama nic nie rozumiem. Te ciągłe zmiany wzrostu działają na człowieka raczej ogłupiająco.
-    Nie widzę powodu – rzekł pan Gąsienica.
-    Być może, że nie zaznał pan tego dotychczas – odrzekła uprzejmie Alicja – ale kiedy zmieni się pan w poczwarkę, a później w motyla, to będzie to dla pana  czymś również bardzo dziwnym, prawda?
-    Nieprawda – rzekł pan Gąsienica.
-    Być może, ale pan te sprawy odczuwa inaczej. W każdym razie byłoby to dziwne dla mnie.
    
W ten  sposób powrócili na nowo do początku rozmowy.
( L. Carrol ,Alicja w krainie czarów, Rozdział V – fragment )

Lekcja odbywa się według podstawowego modelu zajęć właściwego dla dociekań filozoficznych:
1. uczestnicy zajęć zajmują miejsca w kręgu,
2. głośno czytają tekst – długość czytanego fragmentu zależy wyłącznie od aktualnie czytającego,
3. uczniowie formułują pytania zapisując je na małych karteczkach, następnie w pięcioosobowych grupach uzgadniają, które wybraliby jako przedmiot dyskusji.

Pytania do dyskusji (sformułowane w klasie piątej):
1. Dlaczego coś jest dziwne dla Alicji, a zupełnie nie dziwne dla pana Gąsienicy?
2. Kiedy nie jest się sobą?
3. Czy wszyscy muszą się zmieniać?
4. Dlaczego pan Gąsienica zapytał Alicję kim jest?
5. Skąd wiemy, co czują inni?



olka  
2006-08-28